Isnin

Anehnya Otak Kita...

TAHUKAH ANDA ? Setiap manusia memiliki 10 bilion sel saraf pada otak. Jika digunakan dengan betul, ia mampu merakam dan menyimpan lebih daripada 86 juta maklumat setiap hari. Saintis juga mengesahkan otak mampu menyimpan 100 trilion maklumat sepanjang hayat seseorang. Bagaimanapun, kerana salah guna, banyak orang mensia-siakannya. Membaca, mengembara, melihat, mendengar, memerhati dan sebagainya menjadikan otak seseorang itu lebih bertenaga berbanding yang lain.



(TRIVIA TENTANG OTAK LAGI...)Otak merupakan organ bagi pusat kawalan utama bagi badan. Ia menerima maklumat melalui deria dari dalam dan luar tubuh. Ia menganalisa maklumat ini dan kemudiannya menghantar perutusan kepada badan yang mengawal fungsi dan tindakannya. Otak meningati pengalaman lepas, dan merupakan punca fikiran, mood, dan emosi.

Dalam haiwan, otak (εν-κέφαλος, bahasa Greek bagi "dalam tengkorak"), merupakan pusat kawalan bagi sistem saraf tunjang, bertanggungjawab bagi kelakuan. Otak terletak di kepala, dilindungi oleh tengkorak dan hampir dengan perkakasan deria bagi penglihatan, pendengaran, keseimbangan, rasa dan bau. Sementara kesemua vertebra mempunyai otak, kebanyakan invertebra samaada mempunyai otak pusat atau himpunan ganglia terasing. Sesetengah haiwan seperti cnidarian dan echinoderm tidak memiliki otak pusat, sebaliknya mempunyai sistem saraf berasingan, sementara haiwan seperti sponge ketiadaan otak dan sistem saraf sama sekali. Otak mampu menjadi amat rumit. Sebagai contoh, otak manusia mengandungi sekitar 23 bilion neuron, setiap satunya bersambung dengan hampir 10,000 neuron yang lain.
Related Posts with Thumbnails

0 Komen:

Catat Ulasan